Jak działa kamera drogowa
Kierowcy na angielskich drogach niejednokrotnie zetknęli się ze stojącymi przy drogach żółtymi fotoradarami, którym najczęściej towarzyszą namalowane na jezdni w równych odstępach białe pasy. Po co te pasy i jak działają urządzenia, które robią jedne z najdroższych zdjęć? Oto opis ich działania. W przypadku kamer Gatso urządzenie robi dwa zdjęcia w odstępach co 0,5 sekundy w momencie, kiedy mija ją
pojazd przekraczający dozwoloną w danym miejscu prędkość. Ponieważ znany jest czas w jakim zdjęcia są zrobione na podstawie przebytej przez pojazd drogi można określić prędkość z jaką się poruszał. Pokonany dystans mierzy się na podstawie namalowanych na drodze białych pasów między którymi odległość jest taka sama.
Pierwsze zdjęcie wykonane przez kamerę:
Na zdjęciu zawarte są informacje o lokalizacji kamery, czasie wykonania zdjęcia, prędkości pojazdu (ostatnie 3 cyfry w pierwszej linii określają prędkość pojazdu względem kamery czyli 84 mph).
Drugie zdjęcie zrobione pół sekundy później przedstawia ten sam pojazd i na jego podstawie można określić przebytą drogę, czyli tym samym potwierdzić prędkość z jaką się poruszał. System ten ma wyeliminować sytuacje, w których kierowca może się tłumaczyć, że zdjęcie i prędkość nie dotyczą jego samochodu ale pojazdu, który poruszał się np. sąsiednim pasem.
Teraz trochę matematyki:
Obliczenia prędkości dokonuje się używając angielskich miar. Odległość między liniami wynosi 5 stóp. Na powyższym przykładzie pojazd pokonał dystans 12,1 linii. 12,1 mnoży się x5 i następnie x2 aby otrzymać prędkość pojazdu w sekundach. Otrzymujemy prędkość 123 stopy na sekundę. Aby przełożyć to na mph (mile/godzinę) 123 mnoży się x 3600 (sekund w godzinie) a następnie dzieli przez 5280 (tyle stóp ma mila). Wynik to 83,86 mph i za takie wykroczenie kierowca Skody widocznej na zdjęciu otrzymał mandat.